Projekti
Iesaisties
Blogs
Par mums
Kontakti
← ATPAKAĻ

Veloslazdi

2020-11-01

Kartējam #veloslazdus

Nepārredzami krustojumi, strauji pagriezieni, bedres – tie ir šķēršļi ar ko Rīgas velobraucēji saskaras gan braucot pa Rīgas ielām, gan speciāli izveidotiem velomaršrutiem. 2020. gada vasarā “Datu skola” sadarbībā ar Rīgas domes Satiksmes departamentu (RDSD) aicināja Rīgas iedzīvotājus iesniegt ziņas par vietām, kas velobraucējiem ir bīstamas un neērtas. Datu apkopošana notika īpašā “Datu skolas” izstrādātā vietnē veloslazdi.datuskola.lv.

Iedzīvotāji tika aicināti atzīmēt vietas, kas traucē droši pārvietoties ar velosipēdu, aprakstīt tās problēmu un augšuplādēt attēlu ar vietu, par kuru ziņots. Par katru jau atzīmēto punktu bija iespēja nobalsot, autorizējoties ar Facebook profilu.

Vasarā saņēmām vairāk nekā 900 ziņas par “veloslazdiem” jeb velosipēdistiem bīstamām vai neērtām vietām Rīgā. Ziņojām Rīgas domes Satiksmes departamentam par tām vietām, kas ieguva visvairāk balsu, tātad tām, kas tiešām bijušas aktuālas daudziem rīdziniekiem. Iegūtās RDSD atbildes publicējām sociālajos tīklos, tā veicinot diskusiju par konkrētām velobraucējiem svarīgām vietām.

Pateicoties vairāk nekā 20 brīvprātīgajiem, rudenī apsekojām veloslazdus, lai pārliecinātos, kuras noziņotās problēmas Rīgas pašvaldība ir novērsusi, lai veiktu nākamo datu analīzes posmu – Veloslazdu datu ekspedīciju. Neierasti šim formātam tā notika attālināti valstī esošo ierobežojumu dēļ.

Rezultāti

Kā jau bija paredzams, galvenās problēmas saistītas ar vietām, kur nepieciešami lieli infrastruktūras uzlabojumi. Topa augšgalā ir vietas, kas saistītas ar teritorijām, kurās diendienā cauri brauc liels skaits cilvēku un kuras tieši tāpēc arī ir vissarežģītāk labiekārtot. Tie galvenokārt ir tilti un infrastruktūra ap tiem, kā rezultātā tūlītējus ieguvumus velobraucējiem nevarējām gūt. Visvairāk veloslazdu bija par bedrēm, ietves apmalēm vai ceļa segumu. Šos slazdus novērst ir relatīvi viegli un visraitāk tas veicās vietās, kur bija jau paredzēta liela mēroga infrastruktūras uzlabošana – Krasta, Čaka, Sporta ielas. Kopumā likvidēti bija at 10% veloslazdu, kas nozīmē, ka darba Rīgā vēl daudz.

2022. gada janvārī veloslazdu dati tika izmantoti konsultāciju uzņēmuma CIVITTA prezentācijā par jauno Rīgas veloinfrastruktūras attīstības koncepciju. Tā paredz būtiski paplašināt velomaršrutu skaitu gan vidējā termiņā, gan ilgtermiņā līdz 2030. gadam.

Visi 2020. gada kampaņas laikā savāktie dati kopā ar apsekoto vietu rezultātiem pieejami MS Excel faila formātā. Ja vēlies kopā ar mums atsākt datu vākšanas kampaņu par velobraucējiem nozīmīgiem punktiem, sazinies!

DATU
SKOLA
Datu skola ir daļa no
SCHOOL OF DATA
Pierādījumā ir spēks!

Datu skola ir te, lai žurnālisti, nevalstisko organizāciju aktīvisti, un citi sabiedrības locekļi iegūst spējas efektīvi strādāt ar datiem.